Nettristessen

På midten av nittitallet sa man at internett sikkert ikke kom til å slå allment an. Nå har det slått så godt an at jeg synes det begynner å bli for mye av det gode. Hva behager? Jeg, som både blogger og henger på facebook, og vil våge å påstå at jeg er en mer dreven og erfaren nettbruker enn de aller fleste alminnelige folk i alle aldre. Jeg har vært internettets lydige lakei siden det fortsatt var noe nytt og ukjent.

Joda. Tanken slo meg da jeg så at Kindle nå er blitt lansert i en slags nettbrettversjon. Nettbrett-konseptet synes for meg å være selve innbegrepet av de siste årenes idé om at man må være på nett 24/7. Ikke én nyhet, ikke én bloggpost, ikke ett eneste tweet skal gå ubemerket hen, eller få lov til å vente et par timer. Nylig fikk jeg min første smarttelefon, og den kan kua klaske meg til og med varsle på startskjermen når noe har skjedd meg på facebook, som den gjør med tekstmeldinger. Jeg finner det ganske hårreisende. Ikke fordi jeg er mot teknologi, men fordi jeg er mot å bli en slave av teknologien og enda sterkere mot tilgjengelighetstyranniet. Du kan ikke være en dag borte fra mobilen og de sosiale mediene, da ville jo folk tro at du er død, eller i alle fall sint på dem.

Hjernene våre blir vant til konstant å ha tilgang på all informasjon, ferdigtygd og fordummet til det punkt hvor man ikke trenger å tenke seg fram til noe eget. Vi blir rastløse og utålmodige. Vi skal ha konstant input, konstant underholdning, og den skal være lettfordøyelig. Nettbrettet og smarttelefonen forteller deg at en t-banetur skal brukes til å oppdatere seg på det siste, du får ikke vente til du er kommet hjem eller til arbeidsplassen der en datamaskin er tilgjengelig.

Det skaper en avhengighet som gjør at man til slutt ikke kan sitte stille uten å vite hva Pål spiste til middag og hva han mener om den og den politikerens siste utspill. Og får man ikke formidlet hva man selv tenker, i det øyeblikket man tenker det, føler man seg kneblet. Småbarnsmødrene kan ikke fatte en beslutning uten å høre hva de andre på Foreldreportalen eller Barnimagen mener om saken. Rosabloggerne kan ikke ta på seg et antrekk uten at hele Norge skal få se. Man skal være i konstant kontakt med en usynlig, men ytterst tilstedeværende omverden. Den følger en helt til man lukker øynene for å få de påkrevde timer med søvn.

Jo mer nettet blir en del av alle aspekter ved hverdagen, desto mindre nytte gjør det egentlig for seg. Ja, nå banner jeg både grovt og høyt i den virtuelle kjerka. Men jeg er glad for at jeg for eksempel gikk på en videregående skole der man ikke var pliktig til å ha en laptop foran trynet hele dagen, fordi – lik det eller ei – kidsa lærer ikke noe særlig av det. De lærer ikke å lese eller skrive skikkelig, de lærer ikke å konsentrere seg, de lærer ikke å være en time uten facebook*. Jeg veit at de sier at «all lesning er bra lesning», men barna leser allerede så mye nettekst på fritida at skolen bør være et sted der man kan ha muligheten til å heve standarden en smule. Og konsentrasjonen er det jeg er mest bekymret for at blir drevet bort av den kollektive nettavhengigheten, både hos elever, studenter og alle andre.

Folk klarer ikke å konsentrere seg om noen verdens ting. De kjeder seg hvis ikke underholdningen er servert. Det er ikke noe mysterium at folk sliter med å konsentrere seg om teksttungt pensum, for eksempel, når de er opplært til at informasjon skal presenteres på et par linjer om gangen og at skiftene mellom tema og kanal skal skje raskt og konstant. Dessverre får jeg ikke gjort noe særlig med det. En hverdag med en reint epilepsiframkallende strøm av unyttig informasjon er kommet for å bli.

Men jeg liker veldig dårlig tanken på at man skal kjenne seg som et halvt menneske dersom nettet svikter en dag.

*Gud, som jeg hatet det når de mer godtroende av lærerne trodde at det var så fint at vi lærte oss å jobbe på datamaskiner, og så har bare alle sittet på facebook i et par timer.

About kakedeg

Baker kaker, leter etter husker hun får lov av Samfunnet å huske på, lytter til teit musikk, leser bøker, spiller Pokémon, kjører rundt på sparkesykkel til døden innhenter henne Vis alle innlegg av kakedeg

9 responses to “Nettristessen

  • Whitebite

    Nok et fantastisk innlegg fra deg!
    så glad jeg fant deg:)

    (har svart deg inne hos meg, bare for å være komplisert liksom og få deg til å sitte lengre på nettet:)

    Enig i at du sier.
    Kjenner på denne rastløsheten selv.. Det er så enkelt å gå inn i nett/bloggebobla og bare være der..

    Du er eksepsjonelt flink til å uttrykke deg, og sette ord på ulike situasjoner og sider ved livet.
    klem.

  • Lammelåret

    Mener du at du ikke har et reelt valg vedr nettbruken din?
    Mulig spørsmålet utdyper aldersforskjellen mellom oss.

    • kakedeg

      Nei, det er ikke det jeg sier. Jeg bare kritiserer måten det har blitt på for mange. Når jeg sier «man», refererer jeg ikke alltid til meg selv. For øvrig gjelder dette nettproblemet folk i alle aldre. De som er verst er gjerne opptil en god del eldre enn meg.

      Kort oppsummert: jeg kritiserer bl.a. de signalene iPad- og smarttelefon-kulturen sender ut til oss.

      • Lammelåret

        Ok, det er nok også store forskjeller fra miljø til miljø hvor viktig det er å holde seg orientert på nett.

        Er enig i at det er lurt å tenke over hvordan en bruker tiden sin, slik at en ikke går glipp av livet som det ellers er.

  • Mormor

    Tett på nett i 24 timer? Avknapper på alle ting. Den er der for å brukes. Men det er kanskje ukjent for mange?

    Skån den hjernen man har.

    Ha en fin dag 🙂

    • kakedeg

      Ja, aldri om jeg vil miste evnen til å kunne konsentrere meg om en bok, for eksempel! Men der er jeg nok hjulpet godt på vei av oppveksten med stadig lesing; jeg ser for meg at det gjorde hjernen godt rustet til å motstå «nedsmeltingen».

  • Elise

    Du skriver så bra at jeg trenger ikke legge på noe mer, jeg ville bare si at jeg er enig og at du er flink. Nå skal jeg slå av macen og lese en bok. God dag 🙂

Legg att eit svar

